Thank you incredible India and hello Sri Lanka! - Reisverslag uit Bombay, India van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu Thank you incredible India and hello Sri Lanka! - Reisverslag uit Bombay, India van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu

Thank you incredible India and hello Sri Lanka!

Door: Bart en Dorien

Blijf op de hoogte en volg Bart en Dorien

30 Januari 2014 | India, Bombay

We willen jullie ten eerste bedanken voor de leuke reacties die wij met plezier lezen!
Alweer 2 maanden en 1 week in India. Wat gaat die tijd toch snel! Over een klein uurtje stappen we op het vliegtuig naar Colombo, Sri Lanka stappen sluiten we India af met een update. Wie had gedacht dat we gewoon free wifi op Chennai airport zouden hebben ;).

Vorige keer waren we net ziek van iets verkeerds eten. ’s Avonds hadden we de nachttrein van Hampi naar Mysore waar we erg tegenop keken. Omdat vele treinen al 20+ uren onderweg zijn hebben ze vaak uren vertraging. We hadden ons erop voorbereid dat we uren moesten wachten op het perron maar wonderbaarlijk was de trein gewoon te vroeg. Hoe blij kun je hiermee zijn! We maakten ons bedje klaar en na een nachtje treinen waren we weer best fit!

In Mysore bezochten we een prachtig paleis en gingen we een middagje naar de dierentuin die wonderbaarlijk erg schoon was en de dieren goed verzorgd uitzagen. Onze hele trip in India worden we, en vooral Dorien door (meestal) mannen aangestaard en worden er de hele tijd gevraagd of ongevraagd foto’s, stiekem of recht in je gezicht van je gemaakt. Dit was hier niet anders. Zo erg dat we uiteindelijk de mensen duidelijk maakten dat ze foto’s van de dieren moesten maken en dat wij geen attractie waren ;).

Vanuit Mysore pakten we de bus naar Wayanad national park. Dit was echt de ergste busrit in India. Omdat we door een natuurgebied reden lagen er drempels om automobilisten te laten vertragen. Leuk bedacht maar de buschauffeur croste er met volle vaart overheen zodat we zo ongeveer door de bus heen werden gegooid.
Wayanad staat bekend om de hoge populatie olifanten maar we hadden geen geluk. Wel zagen we gigantische spinnen die je zeker niet in je kamer wilt hebben!

Na Wayanad stond Ooty op de planning. Wat een verademing! Ooty is een hillstation en ligt dus hoog waardoor het stukken minder warm was. Heerlijk! Hier gingen we wandelen met een gids door de dorpjes en theeplantages. Wat een omgeving, prachtig! Helaas konden we het bos niet in omdat een tijger 3 mensen had opgegeten en ze nu de tijger aan het zoeken zijn. Toch ergens ook spannend als je dan in dat gebied rondloopt. Nu waren we dus wel blij dat we geen tijger zagen ;).

Met de miniatuurtrein gingen we vanuit Ooty naar Conoor. Je ziet echt de Engelse invloeden aan de namen van de stations. De Indiërs waren erg komisch, elke bocht of tunnel leek het of we in een achtbaan in een attractiepark zaten door het gegil. Vanuit hier namen we de eerste luxe bus naar Kochin. Luxe was het zeker, de stoelen waren relax-chairs met ondersteuning voor je benen.

In Kochin verbleven we in mother tree homestay. Heerlijk rustig en relaxed was het hier. Normaal volgen we de tips van lonely planet niet m.b.t. het eten maar hier wel en wat hebben we ervan genoten. Dorien als echte theeliefhebber was erg blij met thee pot waar je kon high tea- en!
Hier had je ook het Dutch Palace. Niet dat je dit terugziet aan de bouwstijl maar voor het laatst was het gerenoveerd door de Nederlanders. Interessant om de chronologie te lezen van de Portugese, Engelse en Nederlandse tijden.

In Kochin leerde we iemand uit London kennen en binnen een dag hadden we een groep van 12 bij elkaar en gingen we de dag erna naar Alleppey. Mooi altijd hoe zoiets ontstaat.

Alleppey is bekend om de prachtige backwaters; een waternetwerk langs prachtige natuur en dorpjes. We gingen 1 dag en 1 nacht op de boot. Heerlijk met de voetjes boven het water hangen, lekker eten en gewoon genieten van de omgeving. De groep bestond uit 1 Noor, 2 Israëliërs, 7 mensen uit London en wij. We komen in India zoveel mensen uit London tegen dat je soms denkt dat London leeg moet zijn ;).
Na de boottocht bleven wij nog een paar dagen in een homestay in Alleppey. Heerlijk! Onze eigen kleine cottage met veranda en hangmat. Wat wil je meer! Hier een begin gemaakt met het fotoalbum. Erg leuk om de foto’s weer allemaal te zien. Wat hebben we toch al veel moois gezien. Vooral Mongolië blijft voor ons erg speciaal.
In Alleppey gingen we ook nog met een kano door de kleine kanalen van de backwaters om wat meer van het leven in de dorpjes te zien.

Vanuit Alleppey namen we de boot naar Amritapuri. Hier sliepen we een nacht bij Amma’s Ashram. Amma is een van de enige vrouwelijke Guru’s van India. Haar manier van problemen van de mensen en de wereld aanpakken is door liefde en compassie. Dit uit ze met het geven van knuffels. Dit doet ze soms dagen achter elkaar. Ze noemen haar dan ook ‘the hugging mother’. Het was bijzonder om hier te zijn. Ook hadden we erg geluk dat ze er was want meestal is ze op reis. Dus ook wij hebben een knuffel gekregen. Voor ons wat het mooi om het een dag te zien en mee te doen aan de activiteiten.

En dan onze laatste echte stop in India; Varkala Beach. Hier hebben we de laatste dagen genoten van het gezelschap van leuke mensen, heerlijk eten en zwemmen in de zee. Hier waren flinke golven dus Bart heeft goed geoefend voor surfen in Sri Lanka :).

Toen we aan ons India avontuur begonnen waren we erg benieuwd hoe we het zouden vinden. Nu, na 2 maanden en 1 week kunnen we zeggen dat we het fantastisch hebben gehad. Het reizen van Noord naar Zuid was de beste keuze die we konden maken. Het noorden is armer, chaotischer en viezer dus het werd steeds mooier. Bart leest elke dag de krant en vrijwel elke dag lees je over de groepsverkrachtingen; om misselijk van te worden. We weten dat het thuisfront ook wel wat zorgen heeft gehad hierover. Je merkt wel echt dat de man-vrouw relatie hier ontzettend scheef is. Wij hebben er daarom ook altijd voor gekozen om niet ’s nachts ergens aan te komen, niet laat ’s avonds rond te lopen en helemaal niet alleen. Zodra Dorien even alleen liep merkte je al verschil in benadering.

De laatste dagen zijn we ook aan het dagdromen wat we de komende maanden van plan zijn. Sri Lanka, Filipijnen, Borneo, Indonesië en Nieuw Zeeland gaat het waarschijnlijk worden.
Nu eerst op naar Sri Lanka. Eindelijk niet meer de gigantische afstanden van India :).

Tot de volgende keer!

Liefs Bart en Dorien

• 30 Januari 2014 - 19:59

Ester:

Jaaa ik ben de eerste!! Haha!

Prachtig verhaal weer! Fijn dat India zo goed bevallen is, foto's zijn ook erg mooi!
    Nu op naar Sri lanka! Geen slecht vooruitzicht hebben jullie ;) Nieuw zeeland, wauw dat lijkt me zo ontzettend mooi! Welke periode zijn jullie daar, is het dan winter?

Wij gaan de 2e week van februari een weekje skien, ook niet verkeerd :)

Tot snel weer!

xx

• 30 Januari 2014 - 21:29

Pap En Mam:

Lieve Bart en Dorien,

Wat een verrassing alweer een reisverslag te ontvangen!Ik was net aan het bladeren in de reisgids van Djsoser en wilde wat opzoeken op Google..........Ik zag dat jullie verslag al 2562 keer is bekeken.
    Heerlijk zo uit eerste hand de belevenissen te lezen,als het verslag en de foto,s al zo tot de verbeelding spreken hoe overweldigend moet het dan niet voor jullie zijn..........
    Ik wens jullie een hele fijne tijd toe in Sri lanka, we love you.Sweat dreams.
    Pap en mam en jelle.
    ps Alleppey home stay past wel in onze tuin!

• 30 Januari 2014 - 23:12

Marietje:

Lieve dorien en bart,

Wat een leuk verhaal en mooie foto's weer! Moet moeilijk zijn om zoveel mooie momenten in één stukje te schrijven. Foto's zeggen ook veel! :) Wat een mogelijkheden en vooruitzichten hebben jullie nog! Super!! Ja die mensen uit London hè :P Je komt ze overal tegen. Maar gelukkig is London nog lang niet leeg. Ik denk dat de indiase mensen een exchange doen met de britse, in sommige wijken hier denk je nl. dat je in india bent!

Enjoy & stay safe!!

Marietje

• 31 Januari 2014 - 08:40

Afra En Frans Angermille:

Hallo Dorien en Bart,

Jullie reis moet toch één lange droom lijken ! Wat een belevenissen en mooie foto's. Het geplande vervolg van jullie wereldreis liegt er ook niet om , nog heel wat km te doen maar ook nog een grote hoeveelheid indrukken erbij. Succes met de vastlegging ervan.

Blijf goed op elkaar passen ! -----------Afra en Frans----------.

• 31 Januari 2014 - 09:28

Jeroen Joosten:

Wat een fantastische reis.....door India, stiekem ben ik toch weer in de Djoserboeken
    aan het kijken voor een reis naar Zuid-India......gewoon effe een Cultuurshock...
    Heb ik echt zin in....
    Ik hoop dat jullie het fantastische gaan krijgen in Sri-Lanka een land waar ik ook ooit
    nog eens naar toe wil, het schijnt prachtig te zijn.
    Veel plezier nog
    Groeten
    Jeroen

• 31 Januari 2014 - 13:06

Jolanda:

Hoihoi,

Wat een prachtige foto's weer zeg. Volgens mij genieten jullie echt met volle tuigen. Geniet van sri lanka!

x jolanda

• 04 Februari 2014 - 14:36

Marco En Yvonne:

Is toch net als een spannende serie die reisverslagen :-) vind het elke keer weer geweldig om te lezen en kan niet wachten tot de volgende haha!
    Veel plezier in Sri Lanka!!!!
    Groetjes Marco en Yvonne

• 04 Februari 2014 - 19:50

Marleen:

Neeee Door je bent bij Amma geweest! Ik ben zooooo jaloers. Die vrouw vind ik zo'n inspiratie! Ze heeft in de Happinez gestaan met een heel inspirerend interview. Lucky you! Nu niet iedereen knuffelen he ;) Geweldige fotos en wat een mooie plannen staan er in het vooruitzicht! Blijf jullie volgen en heel erg bedankt voor jullie kaart. De tijd vliegt idd, Nepal is alweer een tijdje terug maar onze herinneringen blijven geweldig. Denk er nog veel aan en ga hard werken om eind van het jaar weer richting Azie te gaan! Geniet lekker daar! Sri Lanka is ook zooooo geweldig jaloers jaloers jaloers :P

• 05 Februari 2014 - 11:12

Raymond En Eva:

Hey Bart en Dorien,

Ik zit nu met een biertje na m'n nachtdienst achter de computer, hoe avontuurlijk kun je t hebben(zei hij sarcastisch)...
    Blij dat jullie wel teen en tander meemaken.
    Ook Goed te lezen dat jullie die rottijger(wat een rotkat is dat) niet tegen gekomen zijn, jammer van de olifanten....
    ik kan t toch niet laten....Amma is een van de enige... hehe, zeker duveltje gehad bij t schrijven...

Op naar Sri Lanka. vinden mijn Pa en Ma ongetwijfeld interessant te lezen binnenkort, aangezien ze daar geweest zijn.
    Ben benieuwd naar jullie verhalen.

Vind de Filipijnen trouwens ook wel interessant...ooggetuigenverslag, klein half jaar na Haiyan....
    Geen vergelijkingsmateriaal bij jullie geloof ik, maar de gevolgen zullen ongetwijfeld te zien zijn. Moet toch ook weer een ervaring zijn.

In ieder geval... op naar Sri Lanke voor nu...

Gr Eva en Raymond

• 17 Februari 2014 - 11:37

Wendy En Wim:

Deze update had ik over het hoofd gezien ,maar ach wie wat bewaard heeft wat :D

Wat ziet het er toch super mooi uit op de foto's zeg wauw!
    Ik weet heel zeker dat het moois nog lang niet ten einde is en hoop dat we op deze manier nog lang met jullie mogen meegenieten!
    Heel veel plezier in Sri Lanka en we wachten weer af op het volgende verslag.
    Trouwens lekker spinnetje :P

Liefs Wim, Wendy,Robin en Milan