Ceylon: wonder of Asia! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu Ceylon: wonder of Asia! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu

Ceylon: wonder of Asia!

Door: Bart en Dorien

Blijf op de hoogte en volg Bart en Dorien

26 Februari 2014 | Sri Lanka, Colombo

Na een maandje laten we dan vandaag weer wat van ons horen. Waar we vorige keer ons verhaaltje postten op het vliegveld van Chennai in India zijn we vandaag alweer de laatste dag van de 28 dagen in Sri Lanka.

Na bijna ons vliegtuig te hebben gemist in Chennai, ofja we werden omgeroepen maar zaten alsnog als eerste in het vliegtuig ;), kwamen we 31 januari s’ nachts aan in Sri Lanka.
Na een ontbijtje en wachten tot 6 uur totdat de bussen gingen namen we de locale bus naar Anuradhapura, 1 van de Ancient Cities. Onze eerste uurtjes bestonden uit dealen met mensen die ons wilden afzetten; ‘als je de bus hier pakt laten ze je meer betalen, ik kan je beter brengen’, ‘er zal geen plek zijn in de bus’ etc. etc. Soms erg vermoeiend en zeker na een nacht niet slapen ;).
Uiteindelijk waren we toch al snel na een zitplaats in de bus op de plaats van bestemming alleen werden we ook hier naar een ander guesthouse gebracht dan gevraagd. Nja het kan alleen maar beter worden dan dit toch!

In Anuradhapura hebben we heerlijk rondgefietst in de natuur en bezochten we vele tempels en stupa’s. Heerlijk schoon en rustig in vergelijking met India!

Goed uitgerust gingen we met de locale bus naar Sigiriya; grote rotstempel. Hier zaten we in een gezellig guesthouse en hebben we echt kennisgemaakt met de heerlijke Sri Lankaanse keuken. Omdat entreetickets van de ancient cities rond $30 zijn besloten we een Pidurangala rock ernaast te beklimmen voor $2 zodat we uitzicht hadden op de ‘bekende rots’. Het was echt prachtig en heerlijk rustig. Ook weer eens goed actief zijn na een tijd weinig doen was lekker.

Na de cultuur stond Kandy op de planning. Hier was de highlight eigenlijk alleen dat Bart heerlijke koffie kon drinken en dat we in een erg mooi koloniaal pand sliepen wat voor een gezellige sfeer zorgde. Hier hebben we ons eerste fotoalbum afgemaakt wat een voordeel is als je een laptop mee hebt. Zodra we thuis zijn kunnen we dus meteen onze reis bewonderen :)

De trein door de bergen in Sri Lanka staat bekend om het mooie uitzicht over de valleien en theeplantages. Vanuit Kandy namen we dus de trein naar Hatton waar we de bus verder namen naar Adam’s Peak/ Sri Pada. Adam’s Peak is al meer dan 1000 jaar een pelgrimsoord. Er wordt gezegd dat Adam hier z’n eerste stap op aarde heeft gezet nadat hij uit de hemel was verbannen. Ook noemen ze het Sri Pada: heilige voetafdruk van Buddha wie op weg was naar het paradijs. Adam’s peak is een klim van 7km bergopwaarts (voornamelijk trappen die steeds steiler worden) naar een hoogte van 2243m. Wij begonnen aan deze klim rond 2 uur ’s nachts. Wonderbaarlijk ging het ons erg goed af. Vooral Dorien was benieuwd na 5 maanden lui zijn hoe het ging maar eigenlijk ging het wonderbaarlijk goed en waren we zelfs met stops te vroeg boven. We genoten van de zonsopkomst met de wolken over de vallei die langzaam verdwenen. Omlaag ging ons ook goed af dus om half 9 zaten we al aan een welverdiend kopje thee in ons guesthouse. s’ Middags brak er brand uit in het bos en het was erg bijzonder te zien hoe de locals dit ‘oplosten’; er met wat takken op slaan! Jullie kunnen je voorstellen dat er binnen de kortste keren hectaren in de fik stonden. Uren later kwam een blus helicopter die het na een tijdje voor gezien hield en uiteindelijk doofde het vuur doordat het uitgebrand was. Of zou het zijn omdat de mensen ongestoord de hele dag waren aan het bidden ;).

Op naar Nuwara Eliya; ‘Little England’. Na weer een prachtige treinreis en een hobbelige busrit kwamen we aan bij ons guesthouse. En wie zaten er in het restaurant. Dorien en Philip; 2 Belgen die we vanaf Mongolië in elk land tegen zijn gekomen. In Nuwara Eliya bewonderden we de mooie koloniale gebouwen, genoten we van de relaxte sfeer en keken we naar de locals wie op de racebaan trainden met hun ‘paarden’.

En dan hebben we Ella. Zoals Lonely Planet zegt; ‘Favourite hill country village’. Dit kunnen we beamen. Een heerlijk klein dorpje met gezellige restaurantjes en een mooie omgeving. We wandelden naar Little Adam’s peak met uitzicht op Ella Gap, Ella Rock en Rawana Falls. Easy walking na Adam’s Peak dus goed om de spierpijn eruit te lopen want die hadden we wel ;).
Ook namen we ’s middags een plons in Rawana Falls waar Bart zich goed vermaakte met de natuurlijke glijbanen. We sloten de dag af met lopen over het spoor naar de 9 arches bridge. Voor Bart een jeugdsentiment met de herinneringen aan stiekem fietsen langs het spoor in Nederland. Verschil is dan wel dat het hier normaal is om eroverheen te lopen en hij in Nederland vast wel eens voor vertraging heeft gezorgd haha.

Samen met Jerryl en Nikki uit IJmuiden gingen we naar Bundala National Park in het zuiden. Hier gingen we met een jeepsafari het park in wat bekend staat om zijn vele vogels. Buiten vele mooie vogels zagen we krokodillen, schildpadden in de zee en natuurlijk vele apen die altijd leuk blijven om te zien.

Dorien wilde erg graag wilde olifanten zien dus de volgende dag gingen we naar Uda Walawe National Park. Hier genoten we van de zonsopkomt over de mooie natuur, de olifanten die lekker konden doen waar ze zin in hadden zonder de verschrikkelijke kettingen aan hun benen, krokodillen aan het water en ook hier prachtige vogels als hornbills.

En toen op naar de kust van Sri Lanka. We zijn naar Mirissa, Unawatuna, Hikkaduwa en Bentota geweest. Mirissa beviel ons veruit het beste door de gezellige sfeer en meer backpack vibe in vergelijking met de package toeristen in de andere plaatsen. Ook hadden we niet gedacht dat het zo toeristisch was aan de kust.

In Mirissa hebben we heerlijk vis gegeten aan het strand en zijn op whale watching gegaan. Net zoals safari in een national park is het bij zo’n activiteit ook de vraag welke invloed het uiteindelijk heeft op de dieren maar te dichtbij gingen we niet. We zagen zo’n 8 walvissen waarvan 2 dichtbij. Prachtig om te zien! Op het strand werden de schildpadjes die net geboren war vrijgelaten. Echt super schattig hoe ze hun weg naar de zee maken.
10 minuutjes verderop in Weligama zijn we lekker aan de slag gegaan met surfen wat toch voor een leuke en sportieve dag zorgt.

In Unawatuna heeft Bart zijn Padi Open Water (duikbrevet) gehaald. Hier genoot Bart van de gigantische grouper, mooie gekleurde vissen, schildpadden en een schipswrak. Dorien dook de laatste duik mee om de kennis weer op te frissen. Op naar de Filipijnen waar we als buddy’s kunnen duiken!

In Unawatuna namen we afscheid van de Belgen omdat we ze vanaf nu niet meer tegen gaan komen. Het werd een erg gezellig avondje na het vinden van goede souvignon blanc en mojito’s zullen we maar zeggen haha.
Tijdens de lunch aan straat in Unawatuna zei de eigenaar ‘madam look, an elephant’. En ja hoor daar kwam een jonge olifant op een trailer voor auto’s voorbij. En dat op de verschrikkelijke weg die langs het strand loopt en waar de bussen als idioten rijden. Zelfs lonely planet beschrijft het als oversteken is als het spelen van Russische roulette!

De laatste kustplaats was Bentota en wat was het een heerlijke afsluiting. Hier is het zo heet geweest de laatste 2 weken dat we onszelf verwenden me een kamer met airco waar we eindelijk weer goed konden slapen. Het strand was heerlijk rustig waar we stukken meer van genoten dan de drukte van Unawatuna en Hikkaduwa.

Dan vandaag de laatste dag in Colombo. Heet, heter, heetst. Poehpoeh wat een hitte om een stad te bezoeken maar wel leuk voor een dag. Buiten mooie oude gebouwen bezochten we the Dutch period museum. Erg leuk en interessant om te zien en lezen. Dat een klein landje als het onze toch zo'n invloed kon hebben ;).

Morgen vertrekken we om 17.00 naar Kuala Lumpur waar we tot maandag blijven en door zullen vliegen naar de Filipijnen. We kijken er erg naar uit :).

Voor de carnaval vierders. Have fun en Alaaf!!

Liefs Bart en Dorien

• 26 Februari 2014 - 17:40

Ester:

Ik val in herhaling maar: wat een verhaal en wat een prachtige foto's! Zo te zien weer een prachtig land bezocht!
    Geen carnaval voor mij/ons! Ik ga ontvluchten met een dagje sauna met Jolanda, zin in!
    Jullie hebben ook wel wat leukers te doen dan carnaval vieren, even genieten van de airco in de vele shopping malls voordat jullie door gaan naar het volgende paradijs.
    Ik kijk weer uit naar jullie verhaal!

xx Ester

• 27 Februari 2014 - 13:03

Dorien:

Ziet er weer fantastisch mooi uit allemaal :) Zie ik het nou goed, ontpopt zich een ware vogelspotter in jou Dorien? Echt prachtige foto's! Toch wel ff anders dan die beestjes in de berm bij het prikkeldraad op de O. Nu op naar de big city! Wat denk je, krijg je Bart mee naar dat mega warenhuis? Kan hij een ritje maken in de achtbaan en kan jij 2 verschillende schoenen kopen :p Veel plezier!!!!!! Liefs Judith

• 28 Februari 2014 - 04:44

Raymond:

Hey Bart en Dorien.....

Het ziet er weer fantastisch uit....mooie foto`s, fijn verhaal om te lezen.
    Ik meen op de foto`s te zien dat jullie behoorlijk in jullie element zijn zo op wereldreis.
    Ff een boekje lezen tussen twee wagons in...mooi
    In tegenstelling tot die saaie Esther( geintje natuurlijk, ieder z`n ding) hier wel carnaval in t hoofd. we beginnen morgen al, zaterdag sjtasiefestasie (weet je nog vorig jaar Dorien....;-) zondag ff pauze en maandag de afsluiting(voor mij in ieder geval, Eef zal t wel niet kunnen laten dinsdag).

We zullen aan jullie denken bij t eerste biertje....

Gr Eva en Raymond

• 01 Maart 2014 - 09:55

Marco En Yvonne:

Wat een leuk verhaal wederom!! En man! Wat een foto's weer! Echt weer fantastisch!!! Ga zo door en..... Alaaf!!! We drinken er een paar extra voor jullie!!

• 05 Maart 2014 - 20:57

Marleen:

Mooi verslag weer jongen! Heb er van genoten, heel herkenbaar weer. Wat een grap dat jullie de Belgen weer tegen kwamen! Ik heb lekker 3 dagen carnaval gevoerd in Den Bosch, was ook niet verkeerd! Have fun in de Filipijnen ;)

• 20 Juni 2014 - 14:44

Delphine:

Hey hey!
    Goh, ik hang hier alweer kwijlend boven jullie reisverslagen maar ben deze keer speciaal op zoek geweest naar jullie reisverslag van Sri Lanka. Dit wordt immers mijn 1e bestemming! t'Is beslist. :-)

Hoe gaat het nog met jullie?

Ik zou zeggen, geniet er met volle teugen van want de "einddatum" is ondertussen bekend! Maar we gaan daar niet triest over doen hé. Jullie hebben nog een paar maandjes te gaan en de voorbije maanden waren gewoon formidabel, niet?

Liefs
    Delphine