De vele gezichten van India - Reisverslag uit Hampi, India van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu De vele gezichten van India - Reisverslag uit Hampi, India van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu

De vele gezichten van India

Door: Bart en Dorien

Blijf op de hoogte en volg Bart en Dorien

09 Januari 2014 | India, Hampi

Namaste lieve familie en vrienden! Hopelijk hebben jullie allemaal hele fijne feestdagen gehad en mag 2014 een top jaar worden!
We zien al op facebook dat er zelfs gebarbecued wordt aan de weerd met het uitzonderlijk zachte weer in Nederland dus een goed begin lijkt ons zo.

Na ons vorige verhaaltje gingen we naar Mumbai. Wat een culture shock! Schone wegen, veel geciviliseerder, nieuwe ipanema’s voor Dorien en nieuwe kleren voor Bart (heel blij ) etc. En dan was er de STARBUCKS!! WE LOVE STARBUCKS! Na ons in het schoonste hotel tot nu toe in India te hebben geïnstalleerd kunnen jullie je natuurlijk voorstellen waar we begonnen! We hebben genoten van de christmas specials en ook van de airco want het was me toch heet! Mumbai is heel makkelijk te lopen en zo kun je het beste de prachtige gebouwen zien. Met reality tours and travels zijn we naar Dharavi; slum van Mumbai geweest. Slum dog millionair is hier gefilmd maar het is echt niet zo in het echt. De sloppenwijk is eigenlijk een erg goed georganiseerde chaos met ook tv en mobiele telefoons. Evengoed interessant te zien hoe ze hier zeer giftige stoffen verwerken met niet meer dan een sjaaltje in een niet geventileerde ruimte.
Met de trein gingen we voor 5 rupees naar Chowpatty beach waar we de zonsondergang bekeken. Zwemmen is hier niet zo’n goed idee als je de kleur van het water ziet! Bij Dhobi Ghat keken we hoe de was van Mumbai met de hand word gedaan. Bijzonder dat deze dan precies naast het spoor ligt ;).
Ook bezochten we wat markten, wat een drukte net voor kerst! Met de boot gingen we naar Elephanta Island wat niet zo’n goed idee was op zondag als de Indiërs vrij hebben. Als afsluiting van Mumbai gingen we naar The Hobbit in 3D.

Na weer een heerlijke treinreis van Mumbai naar Goa begonnen we in Panaji. Erg mooi om de Portugese invloeden te zien in de prachtige huizen, kerk en de namen van de mensen. We hadden ons erg op eten van vis verheugd in Goa dus deze bestelden we meteen en het was heerlijk.

Vanuit Panaji gingen we met de bus naar Anjuina. Een heerlijk relaxt beachdorpje met een echte hippievibe en natuurlijk de gewenste trance party voor Bart. Vooral Bart keek echt uit naar het strand dus daar hebben we de meeste tijd besteed. Voor Dorien was het heerlijk om eindelijk eens geen lange broek en t-shirt aan te trekken! ’S Morgens is het echt komisch om koeien op het strand te zien. Hoewel we elke dag koeien, buffels en varkens zien blijft dit nog altijd grappig. Op woensdag is er altijd een grote markt dus aangezien we daar beide erg van houden hebben we hier een aantal uren rondgestruind totdat we geen glitter kussens meer konden zien.

Na Anjuina gingen we een dag naar Candolim. Denk aan Benidorm maar dan met vele Russen en mensen uit de UK en je hebt een beeld. Omdat Russen gewoon vrijwel alles betalen wat Indiërs vragen waren ze prijzen hoger en het was er zo modern dat je niet het idee had dat je in India was. Dit hadden we dus na 1 dag wel gezien.

Onze laatste stop in Goa was het paradijselijke Palolem beach. Hier hebben we ruim 2 weken genoten van het lekkere weer, de verschillende mooie strandjes, ons hutje 15 stappen van het strand, Bart elke dag rennen, leuke mensen leren kennen en vooral lekker niks doen. Misschien klinkt het gek voor sommigen maar reizen kan soms ook best vermoeiend zijn dus we vonden dit wel een prima locatie om even niks te doen en meteen kerst en nieuw jaar te vieren. Want als je kunt kiezen om het aan het strand te vieren dan hoef je niet lang na te denken toch ;).
Als je noord India en India vanaf Mumbai vergelijkt is het echt een wereld van verschil. In het noorden konden we eigenlijk geen leuk sfeervol restaurantje vinden en hier is de een leuker als de ander.
We houden erg van het Indische eten dus hebben we in Palolem 2 kookcursussen gevolgd dus daar gaan we thuis maar eens mee aan de slag. Vanuit Palolem zijn we 1 dag met z’n 4en plus gids gaan canyoningen. Echt geweldig! Abseilen langs watervallen en van 12m in het water springen en dat in een prachtige omgeving.
Het enige minpuntje van al het moois zijn de Indische mannen. Niet om ze allemaal over 1 kam te scheren maar ze zijn ongelooflijk! Op het strand worden er de hele tijd gevraagd (waarop antwoord nee) of ongevraagd foto’s van je gemaakt en hoe ze de buitenlandse vrouwen aankijken, nou daar worden de buitenlandse mannen niet altijd blij van zullen we maar zeggen. Om alleen als vrouw te reizen zouden wij het dus niet echt aanraden. Niet dat het meteen gevaarlijk is maar het geeft misschien toch soms wat minder relaxte situaties. Ook zijn wij gewend om altijd aardig te zijn maar als een vrouw dat tegen een Indische man is denken ze er al snel meer van.

Kerstavond gingen we lekker eten bij een tapasrestaurant en hadden we wonderbaarlijk een heerlijke fles Indische witte wijn besteld. Nieuw jaar vierden we met mensen die we hadden leren kennen uit Nederland, Engeland, Duitsland en Canada. Met de voetjes in het zand lieten we een wensballon de lucht in gaan. Maar wat hebben we eigenlijk te wensen? We hebben alles al!
Om de traditie van de nieuwjaarsduik mee te doen hebben wij dat hier gedaan. Toch lekkerder met deze temperatuur.

5 januari verlieten we dan toch maar het strand en gingen we naar Hampi. 1 woord PRACHTIG! Een landschap vol rotsen, ruïnes, rijstvelden en bananenplantages. 1 dag zijn we met een fietstocht mee geweest wat erg leuk was omdat de gids ook van alles over de Indiase cultuur vertelde. In Hampi wordt ook veel geklommen maar wij hielden het bij de rotsen opklimmen voor zonsondergang wat echt prachtig was. Helaas blijft India, India en hadden we iets verkeerds gegeten maar na een nachtje boven de wc hangen gaat dat gelukkig alweer beter. Het positieve is dat we dan ineens best wel wat geld besparen op eten voor een paar dagen en dan het goed voor de lijn is haha.

Het ticket naar Sri Lanka is geboekt dus daar zullen we de maand februari rondreizen.

• 09 Januari 2014 - 16:40

Pap En Mam:

Hallo Bart en Dorien,
    Heerlijk om weer even weg te duiken in jullie fantasie- wereld........Goed om te horen dat jullie genieten
    van zon en zee, prachtige foto's zoals Dorien met de schoolkids en Bart met 2 kerststerren in zijn ogen!
    De anjuina sunset is mooi romantisch,ja zoals jullie al schrijven wat is er nog meer te wensen?
    Zo zorgeloos en vrij van verplichtingen zal julie leven nooit meer zijn dus geniet met volle teugen!
    heel veel Liefs,Jos en Annelies.

• 09 Januari 2014 - 16:58

Jolanda :

Jullie ook de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Een reisjaar! Leuk om weer een lang verhaal van jullie te lezen. Veel plezier in sri lanka!
    X jolanda

• 09 Januari 2014 - 18:11

Ester:

Wow wat een gaaf verhaal weer! Wat ziet Goa er anders uit als het niet regent zeg ;)
    Waar zijn de foto's van het canyoning ;)? Daar was ik wel benieuwd naar!
    Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaaltje! Zo leuk om een beetje met jullie 'mee te reizen'!

Geniet!! xxx

• 09 Januari 2014 - 19:58

Sebastiaan:

Wereldreizigers! Goed om weer nieuwe avonturen te lezen en de leuke foto's te bekijken, ik kan me sommige situaties met Bart precies voor de geest halen haha.. :-) Ik heb zo'n vermoeden dat het lokale eten (zowel in positieve als negatieve zin) hem goed doet, want hij ziet er iets meer afgetraind uit als voor vertrek! ;-) Veel plezier met de volgende trips, enjoy!

• 09 Januari 2014 - 21:38

Annemiekje :

Nou, mijn ticket naar Sri Lanka is bij deze ook geboekt!! ;-) Ga graag eventjes met jullie mee....! =)
    Wish you all the best,luck,love, safety & nog hééééél veel mooie momenten in het wonderlijke Azie!
    Liefs!

ps. Dorientje, you look happy! X

• 10 Januari 2014 - 07:55

Angelique:

Leuk om jullie avonturen te lezen; reis ik een beetje mee door India :-)! Te gek dat jullie naar sri lanka gaan; zeker mooi land! Het genieten is op de foto's terug te zien.... heerlijk!! De vele ontmoetingen, cultuurverschillen, kookcursus en canyoing lijken me fantastisch.... ENJOY!! Liefs Xx

• 10 Januari 2014 - 09:44

Noor:

Hai Door en Bart! Wauw wat een mooie foto's en wat leuk om weer een up date te lezen van jullie reis. Jullie zien er goed uit op de foto's :) Toch een beetje gek als je met tropische temperaturen de feestdagen moet vieren. Ik deed ook mee met de nieuwjaarsduik, maar jeetje wat was dat koud! Dan hadden jullie het veel beter voor elkaar. Veel liefs! X

• 10 Januari 2014 - 11:29

Afra En Frans Angermille:

Wat een fabelachtige reis ! Jullie hebben waarschijnlijk een extern geheugen nodig om naast de foto's ook alle indrukken op te slaan. Sri Lanka zal ook wel het één en ander te bieden hebben , veel mooie mensen en een prachtige natuur.
    Nog bedankt voor jullie kerstkaart en de Nepalese thee die we via Lida kregen. Smaakt heerlijk !
    We wensen jullie een voorspoedig 2014 met nog héél veel reisgenoegen.

• 10 Januari 2014 - 12:03

Tim Van Der Velden:

N'joy!

• 10 Januari 2014 - 12:49

Rob:

Wat vet weer om te lezen en de foto's te bekijken, apart dat je al die leefstijlen en omgevingen hier op 1 aardbolletje vind.

Zag op de foto ook de foto de beste tosti's ever, ben benieuwd of die kan tippen aan mijn tosti-ijzer-kookkunsten (bij mij gaan zelfs de frikandellen en friet het tosti ijzer in ;) )

Nog heel veel plezier en kom met 100.000 nieuwe ervarinen terug over een jaar of 5 ;)

• 11 Januari 2014 - 12:32

Reni:

Super leuk om jullie verhaal weer te lezen! Het lijkt me echt helemaal geweldig :) Geniet van Sri Lanka. Ik ben heel benieuwd! Hier gaat ie overigens ook goed en mogen we niet klagen met het zachte weer inderdaad :) we hebben de kerstvakantie achter de rug, dus nu op naar de carnaval! Zin in! :) veel liefs vanuit Maastricht! Kus Reni

• 12 Januari 2014 - 04:17

Raymond:

Hey Dorien en Bart,

Ups en downs, lekker eten en boven de wc hangen, t hoort er allemaal bij.
    Stel jullie eens voor, over een jaar of tien, lekker met vrienden vertellen over gemaakte reizen en opgedane ervaringen: ....weet je nog toen... toen we dat rare gerecht gegeten hadden..., of oud op nieuw, op een Indiaas strand.....
    Ik typ alsof t uit ervaring komt, is echter alleen maar voorstelling.
    Laat gaan, laat gaan, doe op die ervaring, geniet en leer er ook van.

Op naar Sri Lanka, moet leuk zijn heb ik gehoord, pas wel op voor de tijgers....

Gr Raymond en Eva

• 12 Januari 2014 - 13:05

Judith:

wauw wauw wauw wauw
    Haha, koeien of waterbuffalo's.... hilarische beesten!
    Jullie zien er goed uit zeg!

• 13 Januari 2014 - 14:30

Marco En Yvonne:

Heey! ik krijg al weer helemaal zin in de zomer ls ik zo dat strand zie!! maar wij mogen hier idd ook nog niet klagen met het weer. Veel plezier in Sri Lanka!!!! Have fun!

• 13 Januari 2014 - 21:45

Marleen:

Hi travellers! Wow die fotos! Echt te gek! Zo betoverd :) Leuk jullie verslag maar had het meeste al van Door vernomen. Nu een beetje een beeld er bij! Zooooo jaloers! Lekker blijven genieten daar. Straks lekker naar Sri Lanka, ook zo'n geweldig land! Take careee X

• 25 Januari 2014 - 20:02

Jos Van Dijk:

Dag Bart en Dorien,

Jullie toegestuurde link aangeklikt om eens te kijken waar jullie zijn en wat jullie beleven.
    Wat een prachtige foto's en wat zien jullie veel. Geweldig.

groet, Jos van Dijk