Amazing Mongolia - Reisverslag uit Harhorin, Mongolië van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu Amazing Mongolia - Reisverslag uit Harhorin, Mongolië van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu

Amazing Mongolia

Door: Bart & Dorien

Blijf op de hoogte en volg Bart en Dorien

04 Oktober 2013 | Mongolië, Harhorin

Sain Bainuu!

De intentie en het gedrag lagen niet naast elkaar deze keer. We waren van plan om tussendoor nog een blog te schrijven maar dat is er niet van gekomen dus ga er maar even goed voor zitten 
Vorige keer vertelden we dat we net waren aangekomen in Mongolië. Morgen vertrekken we naar Beijing dus dit verhaal zal over heel Mongolië gaan. Erg moeilijk als 1 busreis een blog waard is en degene die typt erg ‘s’ is voor de collega lezers onder jullie!
Mongolië is relatief duurder dan de rest van Azië en aangezien we budget willen reizen vertrokken we 18 september met de lokale bus naar de Gobi woestijn, Dalanzadgad. De busreis duurde 15 uur en er was 90% geen verharde weg. Wonderbaarlijk konden onze magen er goed tegen en maakten we meteen vrienden door onze wagenziek pilletjes uit te delen. De Mongolen vonden ons erg interessant en probeerde te communiceren in allerlei manieren. Ze keken foto’s op Bart’s telefoon en zijn vrienden kunnen zich er iets bij voorstellen wat daar tussen staat omdat er ook foto’s en video’s van Whatsapp op staan. Gelach volop natuurlijk! De omgeving was prachtig; uitgestrekte vlaktes met kamelen, geiten, schapen, koeien en paarden.
Tijdens de busreis kreeg het kindje naast ons afwisselend borstvoeding/ snickers/ koekjes/ cola. We kwamen erachter dat het een jongetje was toen mama zijn piemeltje vastpakte en deze in een flesje deed om te plassen. Poepen gebeurde in een plastic zak. Prachtig! Toen de stad in zicht kwam croste de driver recht in een gat dus jullie kunnen je voorstellen: bus kapot. Gelukkig zijn de drivers van alle markten thuis en in no time was de bus gefikst. 30 minuten laten zaten we helaas vast in de modder en toen we met z’n allen hadden geprobeerd de bus eruit te trekken moest er toch een andere sleep bus aan te pas komen.

In Dalanzadgad wisten we met behulp van Tuul, een lokale meid, een driver met een Russisch busje te regelen voor 3 dagen. Bart zag het meteen zitten om deze wagens te importeren naar Nederland en er een handeltje van de maken ;)
De 3 dagen in de Gobi bezochten we Yolyn Am; valley of the eagles, khongoryn els; zandduinen en bayanzag/flaming cliffs. De foto’s zeggen voldoende denk ik.
Zondag 22 september rende Bart de halve gobi marathon. Met veel wind, heuvels en hoogteverschil, maar een ontzettend mooie omgeving werd hij 2e in zijn klasse. Het was echter wel zijn langzaamste tijd ooit maar de ervaring was geweldig.
Eenmaal terug in het dorp kwamen we erachter dat we Bart zijn wandelschoenen waren gestolen en ook een van onze Russische koffiemokken . We zullen het erop houden dat we hierna onze spullen beter controleerden.
Op de terugweg naar Ulaanbaatar leerden we de Duitse Sven kennen. Een erg aardige kerel en hij maakte ons erg gelukkig met een stuk dinosaurus bot en tand. Het perfecte souvenir voor Bart’s pa is dus in the pocket.

In Ulaanbaatar verwenden we onszelf met meerdere bezoekjes aan de bakkerijen. Heeeeeeeerlijk!!
Met Tim, een kerel uit de UK die we in de gobi leerden kennen gingen we lekker uit eten en bestelden we een goede fles wijn waar Dorien erg blij mee was. De vorige keer dat ze namelijk witte wijn bestelde kreeg ze rode.
Nadat we een nieuw hostel hadden gevonden en een nieuwe trip hadden geboekt leerden we 2 Franse fysiotherapeuten kennen die het wel zagen zitten om mee te gaan op ons avontuur.
Gister zijn we teruggekomen van deze trip; een 8 daagse tocht met Brice en Arthur uit Frankrijk. We begonnen onze tocht in Kharkorin waar we het Erdene Zuu Khidd klooster bezochten. De dag erna gingen we naar Orkhon Khurkhree. We hadden geluk dat de waterval niet droog was. De omgeving was prachtig. Onderaan de waterval was een prachtige vallei met mooie bomen met herfstkleuren. We verbleven bij de familie van onze gidsen Moro en Tomo. Als welkom kregen we van alles te proeven van yaks en paarden. Paardenmelk is echt een afrader. Hun noemen het Arag en het schijnt heel gezond te zijn. De omschrijving die wij vonden passen; melk die al maanden ongekoeld ergens staat. Gelukkig is het genoeg als je alleen maar proeft ;). De yakyoghurt was echter erg lekker.
De 5 dagen erna gingen we met berg pony’s op trekking. De omgeving van geweldig in Naiman Nuur National park. Het betekend 8 lakes en ze waren allemaal even mooi. Bob van ons guesthouse had ons gewaarschuwd voor extreem weer van regen en sneeuw. Het extreme aan onze week was echter extreem goed! ’s Nachts tegen het vriespunt en overdag een strakblauwe lucht .
Het paardrijden stond natuurlijk op Dorien’s bucket list maar Bart vond het ook geweldig. Vooral het galopperen over de vlaktes en tussen yak’s door. Samen met de Franssen, onze gidsen en de families waar we verbleven hadden we een geweldige week. Tijdens deze tocht sliepen we elke dag in de traditionele gers en douchten we in de IJSKOUDE rivieren en meren.

Mongolië: verschrikkelijke busritten, douchen in de rivier, in het bos naar de wc, slapen in ger’s of dorms (erg romantisch in een stapelbed ;)), eindeloze vlaktes en altijd vriendelijke mensen.

Zeker een aanrader!

• 04 Oktober 2013 - 06:19

Jolanda:

Wow wat een verhaal super zeg. Dat genieten lukt volgens mij behoorlijk goed. Wat een verhalen in korte tijd echt gaaf. Op naar Beijing! Xxx jolanda

• 04 Oktober 2013 - 07:07

Bert Weijs:

Hoi Dorien en Bart,
    Mooi om te lezen dat jullie het heel goed naar jullie zin hebben. Geweldig avontuur als ik de verslagen zo lees, veolia 1.1 zo te zien op de foto.

Veel plezier nog en ik blijf jullie volgen, Groetjes Bert

• 04 Oktober 2013 - 07:24

Annemiekje :):

Prachtige foto's en n heel mooi 'S verhaal' wat ik met plezier heb gelezen!! :)
    Goede reis naar Beijing! Liefs...

• 04 Oktober 2013 - 07:40

Nikkie:

Waaah wat vet!! Klinkt echt gaaf allemaal! Op naar Beijing! Geniet er van! Xx Nikkie

• 04 Oktober 2013 - 07:55

Sylvia:

Wat een gaaf verhaal , jammer van Barts schoenen kan gebeuren!
    En prachtige foto's , geniet ervan!
    Fijne reis naar Beijing!!

Groetjes

• 04 Oktober 2013 - 08:00

Jeroen Joosten:

Wowww wat een geweldige verhaal ..... een topbestemming zoals ik het lees ..... staat dus op de lijst ....... prachtige foto,s en een heerlijk avontuur .......... Heel veel plezier met jullie treinreis naar Beijing...effe alles verwerken
    Groeten Jeroen

• 04 Oktober 2013 - 08:05

Pap En Mam:

Goede morgen, bart en dorien,

Dat is nog eens wakker worden, je zoon als de prins op het witte paard.......ongelooflijk wat een verhaal, echt een sprookje. Busje komt zo, dat zit in de familie,ik heb naar een camper gezocht en bijna gekocht.!!!!!!

Ik bel je 12 30 Bart ,breng eerst Jeroen naar zijn w erk en ga dan zwemmen.
    Trouwens ik heb 10- 10 afgesproken met Lida bij de Kroon.
    Veel liefs, Pap en mam

• 04 Oktober 2013 - 08:30

Ria:

Hoi Dorin en Bart,

Wat een leuk reisverslag, ik heb het met plezier gelezen. Jullie genieten echt , halen alles uit deze reis en maken er een geweldig avontuur van.
    Hele fijne voortzetting tot jullie volgende verslag. Ik ben nieuwsgierig.

Superrrrrrrrrrrrr

Groetjes Ria

• 04 Oktober 2013 - 09:03

Lia En Co:

Kijk, dit hebben jullie mooi in de pocket, leuk om te lezen hoor.
    Het genieten spat van het scherm af.
    Mooie foto's ook, de tafereeltjes lijken veel op onze reis door Marokko, het primitieve.

groetjes, Lia en Co

• 04 Oktober 2013 - 09:04

Afra En Frans Agermille:

Hallo Dorien en Bart,

Wat een belevenissen , volgens ons voldoen ze tot nu toe ruimschoots aan jullie verwachtingen. We zullen even naar Texel bellen dat er weer een verslag binnen is. Misschien kunnen we het doormailen naar Marieke.

Hebben jullie daar al Yak-boter geproefd , dat schijnt niet erg in de smaak te vallen bij westerlingen.

We kijken uit naar het volgende verslag hopelijk weer met mooie foto's , heel veel plezier daar in het verre oosten !

Afra en Frans

• 04 Oktober 2013 - 09:31

Reni:

Waaaauww! Echt super mooi allemaal! Ik ben echt jaloersssss. Haha en ook echt leuke verhalen :D Ik heb in een deuk gelegen. Geniet er nog van! Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen die nog gaan komen haha. Dikke Kus vanuit NL :) xxx

• 04 Oktober 2013 - 11:01

Noor:

Wauw wat hebben jullie al veel leuks, interessante, boeiende en bijzondere dingen gezien en gedaan! Kijk uit naar het volgende verhaal en foto's :)
    Veel liefs, Nick en Noor

• 04 Oktober 2013 - 17:19

Dorien:

Mooi verhaal weer, en goed te lezen haha.
    Geniet van jullie avontuur.

Groetjes dorien

Ps: mijn avontuur begint maandag weer :)

• 04 Oktober 2013 - 18:23

Ester:

Geweldig verhaal en geweldige ervaringen weer!! Wat een ontzettend mooie foto's zeg!

Gelukkig heeft Bart alle tijd van de wereld om zijn prestaties op de halve marathon te verbeteren ;) En dat ook nog in verschillende weersomstandigheden, een gouden kans zou ik zeggen ;)!

Have fun!!

Moooooie fotos en leuk verhaal :) Ik zie jullie over 3 weken! Yeahhh! X

• 05 Oktober 2013 - 09:50

Raymond:

Hey Bart en Dorien,

Langzaamste tijd ooit, zal nog steeds wel 2x zo snel zijn als ik gelopen had. Wil wel nog even weten hoeveel mensen er meeliepen in zijn klasse, voor t zelfde geld was ik dan wel derde geworden ;-)Mongolië klinkt mooi en avontuurlijk. Goed om weer wat te lezen en leuk om foto`s te zien.
    Op naar Beijing, lekker chinees eten...

Veel plezier, Raymond en Eva

• 05 Oktober 2013 - 13:18

Marco En Yvonne :

Jaaaaa, daar is weer een verslag!! Geweldig om te lezen en te zien wat jullie allemaal meemaken!! Echt top! En Bart, als jullie weer terug zijn starten we een taxibedrijf met die busjes! Veel plezier in China en geniet van het eten:) Gr. M Y

• 05 Oktober 2013 - 21:57

Miriam:

Ha Lieve Dorien en beste Bart ( verschil moet er zijn...)
    Heerlijk om met jullie mee te reizen via jullie blog. Mooie foto's, wat een ervaringen!
    Weer eens wat anders dan hockey en voetbalvelden, hahaha.
    Geniet ze en veel avontuurlijk plezier verder,
    Lieve groeten van Miriam ( en de rest van mijn thuisfront)

• 06 Oktober 2013 - 01:08

Wil Out:

Dag Bart en Dorien, ben een beetje jaloers op jullie, als ik zo de reisverslagen lees. Fantastisch. Pas goed op jullie zelf, groet van Wil.

• 07 Oktober 2013 - 22:25

Lowie:

leuk verslag en mooie fotos..!
    Gelukkig heeft Bart en sterke maag wat die melk betreft.. Ik denk ff terug aan dat pak melk in ons studenten huis dat al en maand over de datum was ;)..
    Enjoy..!

• 12 Oktober 2013 - 21:14

Renée:

Mooi verhaal!!! Geniet! :)
    Groetjes Renée

• 17 Oktober 2013 - 15:58

Melanie:

Wowww dit ziet er super uit hoor :D Top! X geniet er van!