Bye Bye Tibet, hello Nepal! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu Bye Bye Tibet, hello Nepal! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu

Bye Bye Tibet, hello Nepal!

Door: Bart & Dorien

Blijf op de hoogte en volg Bart en Dorien

05 November 2013 | Nepal, Pokhara

Namaste!

Na ons vorige verhaaltje stapten we de volgende morgen op de skytrain naar Lhasa (Tibet). Bart voelde zich nog niet helemaal fit dus we baalden dat we een 3e klas treinticket hadden. We waren de enige ‘blanken’ in de trein maar we pasten precies bij de Chinezen toen Bart besloot op de grond te slapen. ’s Morgens konden we gelukkig upgraden naar een sleeper dus vanuit ons bedje konden we genieten van het uitzicht en Bart voelde zich meteen een stuk beter. De lelijke steden van China maakten weer plaats voor eindeloze vlaktes maar nu met bergen en landschappen vol met sneeuw, Tibetaanse huizen en kuddes yaks.

Na de smog van China waren we erg blij met blauwe lucht. Op het treinstation werden we met een Khata ontvangen. Dit is een witte sjaal die belangrijk is in de Tibetaanse traditie en die aan ons gegeven werd voor een voorspoedige en veilige reis.

Tijdens de eerste meters in Lhasa merkten we meteen het verschil in hoogte en voelden ons net een oud stel.
Onze trip in Tibet begon met het ontmoeten van Miguel en Eduardo, 2 Mexicanen waarmee we door Tibet gingen reizen. Door alle regeltjes van China moet je in een tour met gids reizen dus met de Mexicanen, onze gids en chauffeur gingen we op pad met een toyota landcruiser.
De eerste 2 dagen bezochten we Drepung Monastery, Sera Monestery, Potala Palace, Jokhang Temple en Barkhor street. Onze gids vertelde over enthousiast over het Boeddhisme, de dalai lama’s en alles eromheen. Alles was even interessant maar teveel informatie om te onthouden. Het mooiste vonden we de Tibetanen die als een soort pilgrimtocht naar Lhasa komen. Ze lopen met een prayer wheel of prayer beads en offeren geld, witte khata’s of kaarsvet. Het was erg mooi om te zien hoe ze met hun tocht bezig zijn. Ook het soort bidden wat tevens een total body work out is, is geweldig om te zien.

De derde dag in Tibet was Dorien helaas aan de beurt met ziek zijn door waarschijnlijk iets verkeerds gegeten te hebben in combinatie met de hoogte. Deze dag begonnen we aan onze trip over de friendship highway waar we stopten bij Yamdrok Lake; een van de 3 heilige meren van Tibet en Karuola Glacier. Het was echt een prachtige dag die we eindigden in Shigatse. Dorien had geluk toen we in een heerlijke luxe hotel met bad aankwamen. Helaas was er een powercut maar met wat kaarsjes langs het bad was het ook nog erg romantisch en voelde ze zich meteen een stuk beter.

Dag 4 begon met een bezoek aan Ta Shi Lhun Po Monastery waarna we op weg gingen naar Old Tingri. Helaas was mount everest base camp gesloten door hevige sneeuwval waardoor 4 doden. Hierdoor moesten we mount everest van een grotere afstand bewonderen.

Reizen door Tibet is super mooi maar ongelooflijk hoe vaak je door politiecheckpoints moet. Ook hanteren ze hier een maximum snelheid en wordt je elke keer op tijd gecheckt. Onze driver reed alleen steeds te snel waardoor we vaak pauzes moesten nemen omdat we anders te vroeg waren. Onze logica is om dan rustiger te rijden maar dat was die van hem duidelijk niet ;). We eindigden onze dag in Old Tingri waar we uitzicht hadden op Mount Everest.

De volgende dag gingen we naar de hotspring in de buurt waar we heerlijk relaxen. Onze gids vond het beter dat wij een privé bad namen en later snapten we waarom. In de publieke hotspring zaten hele gezinnen naakt en aan de kleur van het water te zien was dit geen dagelijks ritueel ;).

De Tibetaanse mensen zijn erg mooi met hun traditionele kleren, gevlochten haren en sierraden dus na ons bad maakten we nog wat foto’s met de mensen die dit erg leuk vonden.
Bart probeerde nog te rennen maar op zo’n 5000 meter hoogte was dit toch erg zwaar en was hij na 20 minuten weer terug. Na ons bad gingen we op weg naar Zhangmu. Onderweg passeerden we prachtige bergen met veel sneeuw en geweldig uitzicht.

Na een nacht in Zhangmu vertrokken we de volgende dag naar de grens. Na weer tig checks waren we in Nepal. We voelden meteen een andere vibe; een gevoel van vrijheid. Terugkijkend op Tibet is dat iets wat erg jammer is. De mensen worden zo door de Chinese regering onderdrukt dat de echte cultuur waarschijnlijk steeds meer zal vervagen.

Het visum voor Nepal was binnen no time in the pocket waarna we naar de last resort gingen. Eenmaal aangekomen voelde het als het paradijs. De volgende dag gingen we Bungy jumpen van 160m hoogte. Wat een top ervaring! Na de jump gingen we raften op de bhote kosi rivier waar we meteen een ijsvogel zagen. Wat een prachtige natuur heeft Nepal!

Na het raften gingen we naar Kathmandu waar we zouden meeten met Marleen, een nicht van Dorien. De eerste week in Nepal hebben we besteed aan het bezoeken van Pashupatinath waar de lijkverbrandingen zijn aan de heilige rivier. Erg indrukwekkend om te zien hoe het hele proces verloopt. Ook bezochten we Bodnath en Swayambudnath (monkey temple).
Met z’n 3en en Nox, onze gids gingen we 4 dagen in de Kathmandu vallei mountainbiken waar we Nagarkoth, Dhulikel, Bhaktapur en Patan bezochten. Een erg mooie manier om de omgeving te zien maar o zo zwaar de eerste 2 dagen. Nepali flat is toch anders dan Nederland flat dus Dorien en Marleen kozen toch geregeld voor stukjes lopen ;).

Na nog wat dagen in Kathmandu vierden we gister ons 2 jarig jubileum wat we vierden met een heerlijke sizzling brownie voor Dorien en natuurlijk een bier voor Bart ;). Wat is mooier dan het vieren op je droomreis!

Vanmorgen zijn we vertrokken naar Pokhara en zitten we nu aan het meer. Overmorgen gaat Bart Annapurna Base Camp lopen met Flo uit Aachen en gaat Dorien een yoga cursus doen van een paar dagen waarna we terug gaan naar Kathmandu en hopelijk krijgen we dan ons India visa.

Tot over een weekje of 2 als we (als het goed is) naar India gaan :)

• 05 November 2013 - 18:48

Sylvia Schraven:

Prachtig weer ,wat een verhaal !!
    Fijn dat Bart er weer goed aan is , en nog gefeliciteerd met jullie jubileum .
    Het is toch fijn om dit te vieren op jullie droomreis.
    Veel plezier in Nepal en goede reis.

Groetjes Sylvia

• 05 November 2013 - 19:16

Jolanda:

Allereerst gefeliciteerd met jullie jubileum!! Op naar het derde jaar!
    Dit was volgends mij wel een ontzettend mooi stukje van de reis. Mooi om jullie verhaal weer te lezen. Geniet van verder van Nepal!

X jolanda

• 05 November 2013 - 20:28

Mama En Papa.:

Van harte gelukgewenst met jullie 2e jublleum!
    Ik denk dat Nepal jullie stoutste verwachtingen overtreftl
    De kleur van het meer is buitenaards mooi.In alle overweldigende natuur ook nog eens kunnen raften en mountainbiken, te gek voor woorden.
    Een fijne yogacursus Dorien en Bart een mooie tocht gewenst naar Anna Purnabase-camp , geniet met volle teugen........
    Liefs Pap en Mam.xxx

• 05 November 2013 - 20:38

Ester:

Joehoe! Weer een verhaaltje :) Ik zat er op te wachten! Fijn om te lezen dat jullie het zo goed hebben daar! Vooral met dat vieze weer hier! Dat ontlopen jullie maar mooi :)
    Ben benieuwd hoe de trekking is, maar ook hoe de Yoga cursus is. Helemaal zen na deze week! En dan op naar India! Ook naar het zuiden toch??

xxx

• 05 November 2013 - 21:17

Mark:

Wauw die verhalen lijken met de keer mooier te worden! En nog gefeliciteerd met jullie jubileum!

• 06 November 2013 - 03:55

Raymond:

Hey Dorien en Bart,

Blij dat jullie allebei weer gezond en fit zijn.
    Een mooie avontuurlijke etappe, bungeejumpen, raften, mountainbiken...Goed om te lezen. Wel Jammer van Mount Everest, was een verhaal wat ik graag had gelezen. Spreekt toch erg tot de verbeelding.. dak vd wereld.

Op naar incredible india,

Gr Eef en Raymond

• 06 November 2013 - 05:00

Tom K:

Hardlopen op 5000 m hoogte, helemaal leip die Bart ;) wel stoer man! Een peukie erna en je gaat gestrekt, haha.
    Ik begrijp jullie opmerkingen over de onderdrukking in Tibet wel, dat is de dagelijkse werkelijkheid voor hun en maakt een cultuur uiteindelijk kapot.

Geniet van Nepal!

• 06 November 2013 - 06:07

Nori:

Helemaal leuk om weer een up-date te lezen over jullie reis! Krijg zelf weer reiskriebels als ik het lees :) Zo te lezen vermaken jullie je prima met al die nieuwe indrukken, mooie mensen en prachtige omgevingen. Ik kijk uit naar het volgende verhaal. En een dikke kus aan Leen. Liefs! X

• 06 November 2013 - 09:46

Wendy Bollen:

Wauw (ga ik weer) wat een machtig mooie foto's en die natuur daar tjonge jonge wat is dat mooi!!!
    Ik vind het echt super om jullie belevingen zo te kunnen lezen en daardoor op zo'n grote afstand een beetje mee te kunnen genieten :)
    Geniet van alles wat je meemaakt en ziet ,want dit blijft de rest van je leven bij!!!
    Have fun and enjoy!

Liefs Wendy, Wim, Robin en Milan

• 08 November 2013 - 08:26

Marco En Yvonne:

Jaja, van harte!!! Op naar de volgende 90 :)
    Top verhaal! Wederom genieten om lezen wat jullie allemaal meemaken! Op naar het volgende hoofdstuk in jullie indrukwekkende boek!!! Groetjes!!!!!!!!

• 10 November 2013 - 11:27

Madeleine:

Wat een topervaringen achter elkaar. Nauwelijks bekomen van het een en dan volgt er weer wat prachtigs. Geweldig om mee te kunnen leven op afstand. lieve groetjes Madeleine