Op naar huis! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu Op naar huis! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu

Op naar huis!

Door: Bart en Dorien

Blijf op de hoogte en volg Bart en Dorien

28 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

En dan schrijven we alweer onze laatste blog over onze lang gedroomde reis die werkelijkheid is geworden.
Na 326 dagen, 11 landen en, 14 vluchten stappen we morgen in Queenstown in het vliegtuig voor de laatste lange reis van 34 uur waarna we op Amsterdamse bodem zullen staan.
Hoewel het natuurlijk een dubbel gevoel geeft hebben we heel veel zin om weer thuis te zijn en iedereen te zien!

Nieuw Zeeland, het enige land dat we hebben bezocht in de winter en wat zijn we blij dat we een camper hadden met gasverwarming zodat we 37 van de 39 dagen lekker hebben kunnen freecampen wat op ons de mooiste plekken heeft gebracht. Bart heeft zijn conditie weer op peil kunnen brengen met elke dag heerlijk rennen ’s morgens.

De laatste paar weken zijn we vanuit de catlins verder getourd naar Milford. Hier hebben we genoten wat de wandelingen lang meren en in de bergen. Nieuw Zeeland heeft zoveel prachtige natuur wat eigenlijk niet te beschrijven of vast te leggen is op foto’s. Er wonen hier maar een paar miljoen mensen waarvan de meeste in Auckland dus we waren vaak een van de enigen op de weg en omdat het nu laagseizoen is kwamen we vaak door stadjes die door kunnen als spookstadjes.

Na Milford zijn we op ons gemak doorgereden naar Queenstown waar we eigenlijk gewoon een paar dagen niet veel bijzonders hebben gedaan.

Hierna op naar Mt. Cook. De rit hierheen ging door de mooie Lindiss Pass (bergpas) waar we aan het einde van de dag campeerden aan een ijsblauw meer met de besneeuwde bergen als achtergrond. Bij mt. Cook wandelen we de verschillende tracks en eindigden we onze dag in het dorpje Tekapo. Na de dag te hebben geëindigd met lekker eten in een cafeetje begon het ineens flink te sneeuwen waardoor we uiteindelijk besloten de camper maar naast de weg te zetten. En ja hoor, de volgende dag zaten we natuurlijk vast in de sneeuw! Gelukkig stopte er meteen al een local die maar al te graag hielp en ons huis er binnen no time uit trok met z’n 4 wheel drive.

De sneeuw ontvluchten en op naar Wanaka. Hier voelden we ons beter op onze plek dan in het drukke Queenstown en het zonnetje maakte ook een groot verschil. In Wanaka hebben we Rob Roy’s track gelopen wat ons een geweldig uitzicht over lake Wanaka en de besneeuwde bergtoppen gaf. Ook zijn we in Wanaka gaan skydiven van 12.000ft. IJskoud maar zoo vet! Gek te bedenken dat je je laat vastbinden aan een totaal onbekende en uit een vliegtuig springt!

Nog 10 dagen te gaan en we gaan naar de Westcoast! We werden verwelkomd met een heerlijk zonnetje en heel wat graden warmer. Heerlijk!! Bij fox glacier stapten we in de heli voor een scenic flight over de gletsjer. In 1 woord AMAZING! Het zien van dit oer-ijs en hoe het zijn sporen heeft nagelaten in de bergketens en dat moge bewonderen vanuit een heli. Een voorrecht!
Om deze mooie dag af te maken trakteerden we ons bij Franz Josef Gletsjer op een avondje ontspannen in de hotpools.

Van het ijs naar de pannekoeken, oftewel de pancake rocks in Punakaiki. Hier zijn aan kust rotsen gevormd in de vorm van vele opgestapelde pannenkoeken en hoe deze zijn ontstaan, dat weet niemand precies. Hier wisten we een van de mooiste campeer plekken te vinden van Nieuw Zeeland en Bart vermaakte zich prima met een vuurtje stoken. Wijntje en biertje erbij! Perfect!

Toen weer de bergen in bij Arthur’s pass waar we wat mooie wandelingen maakten. Ondertussen liepen we wat startproblemen op met onze camper maar met veel geduld en kregen we hem toch weer aan de praat. Nu hopelijk morgen nog 1 ritje en zijn we veilig rond gekomen ;).

Van de bergen weer terug naar de zee waar we ons 2 dagen vermaakten in het o zo schattige dorpje Hokitika. We verheugden ons op weer eens echte Nederlandse frietjes maar hier hebben we ook erg goede gevonden en we verbazen ons niet dat veel Kiwi’s (Nieuw Zeealanders) erg aan de maat zijn want we kregen ons toch een berg!

Met een tussenstop bij de Franz Josef Gletsjer reden we op ons gemak weer terug naar Wanaka waar we een dagje gingen skiën/ boarden. Heerlijk in het zonnetje en een mooi uitzicht. Wat wil je nog meer :).

De laatste echte stop was Glenorchy, 50 km van Queenstown af en erg mooi. Hier is Dorien gaan paardrijden in de omgeving waar de Lord of de Rings en Hobbit zijn opgenomen.

En dan vandaag, de laatste dag alweer. Camper poetsen, onze tassen voor de laatste keer inpakken, ons eticket uitprinten en bij Fergburger een hamburger eten. Kinkt raar maar dat DE drukste tent hier en ja de burgers waren erg goed ;).

En dat was het dan alweer..
We vonden het leuk dat jullie onze blog hebben gevolgd en de berichtjes die erop volgden. Voor onszelf ook meteen een soort dagboek van de reis.
Voor ons zal dondermorgen een soort van ‘pakjesavond’ zijn. Onderweg hebben we 7 pakketten naar huis gestuurd dus we zijn benieuwd wat we nu ook alweer allemaal gekocht hebben.
Ook vinden we het erg leuk dat er een groot welkom thuis feest in georganiseerd dus SOLAR, na een jaar weinig party, we zijn klaar voor een dansje en drankje!

Tot snel ( en nu echt)

Liefs Bart en Dorien

• 28 Juli 2014 - 10:13

Sebastiaan:

Goede terugreis & tot Solar!! :D

• 28 Juli 2014 - 13:40

Marco En Yvonne:

Eindelijk komen jullie dan weer terug :-) Goede reis terug en heel veel plezier op Solar! wij zijn er helaas niet bij dit jaar maar we zien ons zo vast wel!!
    Tot snel!

• 28 Juli 2014 - 14:01

Judith:

Heeeeeeel mooi!!!!!!!
    goede reis terug!!

• 28 Juli 2014 - 14:19

Harry Zwemmer:

Hoi Bert en Dorien.

Wat vliegt de tijd, zo beginnen jullie aan een lange trip en na ruim 300 dagen weer naar huis.
    Mooie verhalen met kostbare herinneringen.
    Voor straks heb een hele goede terugreis naar huis.
    Groetjes Gerda en Harry

• 28 Juli 2014 - 14:22

Harry:

Oeps Door, ik hoop de je met Bart terug komt en Bert daar laat zitten. (hihi)

• 28 Juli 2014 - 18:42

Dirk:

Wauw Dorien en Bart! Supergaaf om NZ op een winterse manier te zien.
    Geniet nog van de laatste momentjes want je zult ze maar wat vlug gaan missen :)
    Groetjes, Dirk

• 28 Juli 2014 - 20:07

Marleen:

Ik heb genoten van alle verslagen en prachtige fotos! Heel leuk ook dat ik Nepal met jullie heb gereisd. Het zit er op maar wat een geweldige tijd hebben jullie gehad! Neemt niemandje meer af! Op naar het volgende avontuur :)

• 28 Juli 2014 - 21:10

Pap En Mam:

Hoi Lieverds,
    Vanavond een v d laatste kaarsjes aan gestoken.Wat een supercoole tijd ligt achter jullie met herinneringen van onschatbare waarde, jullie eigen SPROOKJE.
    Goede thuisreis,
    veel liefs,WE LoVE You
    PAP EN MAM.

• 28 Juli 2014 - 23:26

Dorien:

Hey Bart en dorien, super tof om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te zien! Wat un trip!!! Een hele goede, fijne reis gewenst!! Geniet van jullie terugkomst! @dorien: tot maandag :) :) in jouw agenda iig plek zat om ff te kletsen!!!
    Groetjes dorien

• 29 Juli 2014 - 05:29

Raymond En Eva:

Hey Jongens,

inmiddels al halverwege (schat ik zo in) jullie terugreis schrijf ik deze reactie....
    Aan alles komt een eind, zo ook aan deze journey of a lifetime voor jullie. Wat we allemaal voorbij hebben zien komen, het is eigenlijk nog steeds onvoorstelbaar. Wat een gave dingen hebben jullie gedaan en meegemaakt, het blijft jaloersmakend.
    We kijken uit naar het moment ergens in de komende dagen dat we jullie weerzien en dat we jullie verhalen in geuren en kleuren kunnen beluisteren.

Goeie reis terug,

Gr Eva en Raymond

• 30 Juli 2014 - 08:32

Sylvia Schraven:

Ik heb genoten van alle verslagen en prachtige foto's ! Fijne en veilige reis terug.

• 31 Juli 2014 - 00:08

Malou:

Wat een mooi reis hebben jullie gemaakt samen! Heerlijk om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken! Maar ook heel blij dat we dit weekend weer ouderwets dansjes kunnen doen samen! Tot snel lieverds! Kus

• 04 Augustus 2014 - 18:27

Rob:

Ook ik heb genoten van alle verslagen en de onwerkelijk mooie en interessante foto's. Super !! Binnenkort maar weer eens een avondje plannen om eens bij te buurten

• 14 Augustus 2014 - 09:25

Wim, Wendy En Kids:

Hee Bart en Dorien!

Wat vonden wij het ontzettend jammer dat uitgerekend nu wij zelf op vakantie waren, want we hadden jullie graag verwelkomd op het ECHTE welkom thuis feestje hahaha.
    Jullie hebben aan de foto's te zien een top avond gehad en nog belangrijker een onvergetelijke mooie reis!
    We hebben met heel veel plezier jullie blogs gelezen en zullen jullie snel genoeg weer live spreken (Bij Marco en Yvonne)