Einde transmongolie Express - Reisverslag uit Xi'an, China van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu Einde transmongolie Express - Reisverslag uit Xi'an, China van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu

Einde transmongolie Express

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg Bart en Dorien

18 Oktober 2013 | China, Xi'an

Goedemorgen lieve familie en vrienden!

Waar we vorige keer schreven over mooie natuur, eindeloze vlaktes en vrijwel elke dag een strakblauwe lucht zal dit verhaal vooral gaan over de steden die we bezocht hebben in China. Helaas voelt Bart zich niet zo goed na het eten van de Hot-Pot dus zal ik deze keer alleen vertellen terwijl Bart hopelijk morgen weer fit is voor de trein naar Lhasa.
Hoe de titel al zegt; einde transmongolië express! Deze reis wordt bijna altijd trans Siberië express genoemd maar dat is de naam van de trein van Moskou-Vladivostok.

We vertrokken op 5 oktober met de trein van Ulaanbaatar naar Beijing. Ook deze treinreis was weer heerlijk ontspannend vanuit ons bedje. Nadat het onderstel gewisseld werd bij de grens en de paspoorten weer uitvoerig werden gecontroleerd reden we rond middernacht China in. De volgende morgen werden we wakker en hadden de uitgestrekte vlaktes plaats gemaakt voor vrijwel overal (niet zo’n mooie) steden.
Rafal, een vriend van Dorien die in XiAn woont had al gewaarschuwd niet de eerste week van oktober te komen in verband met nationale vakantie dus toen we de laatste dag van deze vakantie aankwamen in Beijing snapten we waarom. Denk aan Koninginnedag en je hebt een idee ;) . Na ons door de mensen geworsteld te hebben namen we de metro naar ons hostel. Het was een zware wandeling van de metro naar het hostel want we hadden erg veel bagage mee na souvenir shoppen en het kopen van een traditionele Mongoolse del (jas) in Mongolië. Uiteindelijk kwamen we bij ons hostel en bleken er mensen te zitten die we ook hadden gezien in het hostel in Ulaanbaatar. Bij toeval hadden we een hostel uitgezocht aan een bekende Hutong (traditionele woonwijk) waar het erg gezellig was met kleine winkeltjes en eettentjes. Ze hadden er zelfs friet ;).

De 5 dagen in Beijing besteedden we aan rondwandelen in de vele markten, onze eerste doos naar huis sturen van 13kg, eten bij de straatverkopers (Chinezen houden ervan van alles te combineren zoals fruit op stok dompelen in warme suiker), wandelen in en langs de bekende trekpleisters als de forbidden city, drum tower, bell tower en een welkome afwisseling van een park waar duidelijk alle vogels ‘heenvluchten’.

Natuurlijk bezochten we ook de ‘Great Wall’. We kozen het stuk uit van Jinshanling-Simatai omdat dit niet zo druk bezocht is als de stukken dichterbij Beijing. Het was erg mooi omdat het omringd werd door bomen en sommige stukken nog niet gerenoveerd waren. In de trein hadden we 3 gezellige Nederlanders leren kennen die ook mee waren op deze trip en waarmee we in Beijing ‘Peking Duck’ gingen eten. Wat het nou ‘peking duck’ maakt zijn we nog niet helemaal over uit. Waarschijnlijk omdat ze het vlees met groenten en een sausje in een pannenkoekje doen.

Na Beijing gingen we naar het Shaolin monestery waarvan ze zeggen dat hier het Kungu is ontstaan. We sliepen in het dorpje waar de studenten sliepen. Erg leuk om ze ’s avonds te zien trainen en rekken en strekken voor je deur. Bart volgde hier een les van een Chinese Monk en met een groepje Russen die we hadden leren kennen en vond het een mooie ervaring.

Na Shaolin gingen we naar Luoyang als tussenstop voor XiAn. Hier aten we op snackstreet wat ons beter beviel als in Beijing. Hoe ze gefrituurd ijs maken is ons een raadsel maar het is erg lekker. De schorpioenen (levend) op een stokje lieten we toch maar aan ons voorbij gaan ;).

Na een nacht in luoyang stond Xi An op de planning waar we bij Rafal verbleven. Dit was extra speciaal voor mij omdat ik met hem in Finland heb gestudeerd dus erg leuk om elkaar weer en op deze manier te zien. In Xi An bezochten we het terracotta army. Erg mooi en indrukwekkend en vooral met het verhaal eromheen. We gingen eten bij de bekende hotpot, wandelen op de oude stadsmuur, eten in moslim quarter en relaxen met Rafal.

Morgen vertrekken we met de trein om 10.17 naar Lhasa waar we dan de volgende dag om 20.15 zullen aankomen. Ook hier hebben we een 3e klas ticket dus volgende keer horen jullie hoe we, en op dit moment vooral bart, het overleeft hebben.
Vanuit Lhasa begint onze Tibet trip. Op dit moment is er heel veel sneeuw dus fingers crossed dat we naar mount everest base camp kunnen.

China: er werden bijna meer foto’s van ons en met ons gemaakt dan wij foto’s maakten ;), geen rising sun maar rising smog, gorgelen waarna spugen op straat, lange reistijden in lokale bussen of 3e klas trein, druk-drukker-drukst, veel onderhandelen, onze eerste doos spullen naar huis sturen.

• 18 Oktober 2013 - 07:00

Mieke:

Wat leuk om te lezen.
    Nog veel plezier en geniet!!

Kus mieke

• 18 Oktober 2013 - 07:06

Rick:

Weer een mooi verhaal Door.. hopelijk knapt Bart snel op.. geniet ervan!

• 18 Oktober 2013 - 07:53

Jolanda:

Wat een groot verschil met Mongolië he. Veel beterschap voor Bart en ik zal mee duimen dat de sneeuw beetje minder wordt;) op naar Tibet zie nual uit naar die verhalen!
    XXX jolanda

• 18 Oktober 2013 - 08:45

Raymond:

Hey Dorien en Bart,

Deze update was er een stukje sneller, waarderen wij wel....
    Mooie foto`s erbij weer. Vond vooral het terracotta-leger en de muur erg indrukwekkend.
    We hopen voor jullie dat Mount Everest-trip gaat lukken, zou vast en zeker een mooi verhaal en ervaring opleveren. Twijfel er overigens niet aan dat de rest van Tibet dat niet sowieso ook al zal doen...maar goed.
    We Hopen snel weer wat te kunnen lezen.

Beterschap voor Bart... viel dus toch wel tegen..dat chinees eten ;-)

Veel plezier op de volgende etappe,

Groet Raymond en Eva

• 18 Oktober 2013 - 08:56

Ria Van Tienen:

Wauwwwwwwwwwwww wat indrukwekkend, ook prachtige foto's en een leuk reisverslag.
    Wens Bart van harte beterschap en nog een hele fijne voortzetting in goede gezondheid.
    Ben nu al benieuwd naar je volgende verslag.
    Heel veel groetjes Jack en Ria.

• 18 Oktober 2013 - 10:58

Annemiekje:

Ik las het zinnetje "gorgelen waarna spugen op straat" en had direct een herbeleving van mijn reis in Azie......afschuwelijke gewoonte, terwijl je daar op je slippertjes rondloopt.... ;) Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in Tibet!!! Lfs, Annemiek

• 18 Oktober 2013 - 12:34

Pap En Mam:

Lieve Bart en Dorien,

Indrukwekkend is de landkaart met de route die is afgelegd, de foto van jullie tweetjes met de chinese muur op de achtergrond om in te lijsten..
    Bart hopelijk knap je gauw op want er wacht je een zware reis naar Tibet, Veel beterschap!
    Over een uurtje breng ik Jeroen naar de trein, Morgen vliegt hij naar Vietnam.
    Nog even een Broodje eten en dan zijn mijn beide Kindjes heeeeeeeel ver weg. Snik snik.

heel veel liefs,
    Pap en mam.

• 18 Oktober 2013 - 13:26

Rob:

Geweldig als ik het zo lees, wat zijn jullie weer mooie plaatsen aan het bezichtigen en van alles aan het mee maken !!! Super ook die foto's , doet me meteen aan de finale van peking express denken ;) Blijven genieten !!

• 18 Oktober 2013 - 15:54

Dorien:

Mooi verhaal, en prachtige foto's!!
    Geniet er nog van. Beterschap voor bart.

Groetjes dorien

• 18 Oktober 2013 - 17:28

Ester:

Wat een super verhaal weer! Minder super dat Bart ziek is. Hopelijk gaat het morgen weer beter. Ziek in de trein = niet leuk!
    Ben erg benieuwd naar hoe jullie Tibet beleven, lijkt me prachtig!

GENIET!!!

xxx

• 20 Oktober 2013 - 12:29

Judith En Rens:

Klinkt goed! En ontzettend mooie foto's :)
    Na 1 maand al 13 kilo naar huis gestuurd, haha. Weer helemaal in de afding-flow zeker. Goed bezig!
    Was wel benieuwd geweest naar die schorpioen!

• 21 Oktober 2013 - 17:43

Reni:

Wooooww, aan die foto's te zien is het echt een mega andere wereld! Heel mooi! Maar iekkk, wat voor beesten zijn dat op dat stokje? Haha. En ben natuurlijk nog steeds jaloers dat jullie bij Rafal zijn geweest! Kei leuk! Nou, heel veel plezier in Tibet! Geniet, Geniet, Geniet!

Dikke Kus! (ook van Bart, want die was voor een weekje ff in NL, jeeej :))

• 21 Oktober 2013 - 19:55

Lia En Co:

Nog veel plezier verder.
    Geniet er lekker van.

• 22 Oktober 2013 - 15:33

Marco En Yvonne:

Te gek!!! wederom jaloers!! Geniet er van en veel plezier!!

• 24 Oktober 2013 - 08:46

Hoi Bart en Dorien,

ik ben inmiddels weer helemaal bij gelezen en heb alle prachtige mooie foto's kunnen bewonderen!
    Wat een onvergetelijke ervaring moet het nu al voor jullie zijn zeg wauw!
    Ik hoop dat Bart inmiddels weer helemaal is opgeknapt!
    Heel veel plezier en geniet ervan!!!

Liefs Wendy, Wim, Robin en Milan Bollen