Ruim 8000 km op weg :) - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu Ruim 8000 km op weg :) - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Bart en Dorien - WaarBenJij.nu

Ruim 8000 km op weg :)

Door: Bart & Dorien

Blijf op de hoogte en volg Bart en Dorien

16 September 2013 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hallo luitjes!
Vanmorgen zijn we aangekomen in Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië waar het 6 uur later dan bij jullie. Meteen hele andere mensen dan de Russen (in positieve zin) dus we zijn erg benieuwd.
Vorige week zaterdag kwamen we na ruim 4 uur vertraging aan in Moskou. We werden in onze homestay verwelkomt door Olga. Een lief, vrij goed Engels sprekend ouder vrouwtje in ochtendjas. Het is duidelijk dat de Russen geen Engels kunnen of willen spreken want vrijwel alles was in het Russisch. Desondanks hebben we een erg leuke dag gehad. Vroeg in de morgen lekker zelf op pad met de metro op naar het Kremlin, rode plein, Basil's Catherdral, Izmailovo market en Arbat street. De eerste souvenirs waaronder natuurlijk een Matrousjka zijn in the pocket. De Russen zijn redelijk afstandelijk maar wij vonden het alles meevallen en konden prima onze weg vinden overal.
Dan de befaamde treinreis.
Zondag vertrok onze trein om 13.00 vanuit Moskou. Bepakt en bezakt met genoeg eten vonden we onze coupe waar de Provodnica stonden te wachten in hun drag queen looks. Wij hadden geluk en kregen alleen een coupe voor ons 2en waar normaal gesproken de provodnica in verblijven. Dit was ideaal want we hadden meer ruimten, zaten dichtbij de wc en voor de samovar waar je heet water voor thee enzo kunt pakken.
De reis tot Irkutsk duurde 4 nachten. We besteedden onze tijd aan veeeeeeel lezen dus we zijn erg blij met onze e-reader, door de trein wandelen, kletsen met mensen vanuit de hele wereld en veel slapen. Wij verbleven in de 2e klasse. De 3e klasse was een open coupe met voornamelijk Chinezen, niet aan te raden mits je tussen Peking eend wil slapen ;).
Je komt hier allerlei reizigers tegen, jong/oud, lange/korte reis, budget/onbeperkt budget. Tijdens een wandeling door de trein belandden we bij een reisgezelschap van 24 mensen van middelbare leeftijd uit Zwitserland. Straalbezopen vonden ze het wel leuk om even met ons te borrelen. Na een cognac en wodka liepen we weer verder.
Op de perrons kochten we van alles van de baboesjka's van noodles, cake tot een soort braadworst.
Het uitzicht in de trein werd mooier vanaf de 2e dag. Steeds meer uitgestrekte vlaktes, dorpjes met houten huisjes en heel veel berken bomen.
Na 4 nachten kwamen we aan in Irkutsk en stond Vladimir ons al op te wachten. We kregen een blaadje met info omdat hij geen Engels sprak. Een uurtje later waren we bij het gigantische Baikal meer. Het was erg koud, rond 7 graden en er stond en flink windje. Het Baikal meer is het diepste zoetwatermeer ter wereld van zo'n 1600m diep. In de verte zag je de bergen met sneeuw verrijzen. Na het eten van een spies en vis van de markt doken we de banja in van ons guesthouse. Heerlijk opwarmen waarna afkoelen met uitzicht op het meer. Geweldig!
De volgende dag na een heerlijk ontbijt haalde Vladimir ons op en werden we naar onze homestay in Irkutsk gebracht. Hier sliepen we bij Janna, een vrouw van 62. Na uitgebreid over haar leven en van alles en nog wat hebben gekletst gingen we op pad in de stad. Gelukkig was de wind gaan liggen en was de zon ervoor in de plaats gekomen. Het laatste beetje pindakaas op ons broodje en lekker eten in het park. S'avonds gingen we in het lokale eettentje welke Janna ons geadviseerd had eten en maakten we onze laatste roebels op.
'S nachts werden we opgehaald en naar de trein gebracht die ons naar Ulaanbaatar bracht. Nu deelden we een coupe met een Nederlander en een Duitser. We dommelden in slaap en werden wakker met de zonsopkomst met uitzicht op het Baikalmeer. What more do we need to say :). Deze dag was de mooiste dag op het gebied van uitzicht. Berkenbomen maakten plaats voor uitgestrekte vlaktes, meren, rivieren en bergen. 'S avonds kwamen we aan bij de grens en dit was wel een ervaring te noemen. Na uren wachten, rolluiken die dicht moesten, 2 paspoort en douanecontroles, vele indringende ogen en zelfs honden kunnen we zeggen dan Rusland nog steeds paranoïde is.

De zon schijnt dus wij gaan nu de stad verkennen. In de trein hebben we wat mensen ontmoet uit Zweden waarmee we misschien door Mongolië gaan reizen dus daarover horen jullie volgende keer weer :)

Liefs Bart en Dorien

• 16 September 2013 - 09:57

Pap En Mam:

Hoie B en D,

Wat een goed begin van de week! een indrukwekkend verslag van jullie treinreis. wie had gedacht dat je daar thee kon drinken Dorien.Het baikalmeer in de morgenzon die opkomt lijkt mij geweldig mooi en dan al die verschillende nationaliteiten.
    Ik ben de week goed begonnen, al gewandeld en gegijm, pap is net op[9 45], jeroen is wandelen.het is herfstweer , koud en nat voor de tijd van het jaar.
    Verder is alles goed,

Liefs pap en mam.

• 16 September 2013 - 10:14

Ester:

Jaaa een verhaal! Super leuk!!
    Die treinreis klinkt zo slecht nog niet ;) En al meteen zoveel verschillende mensen leren kennen/gezien en gesproken. Ontzettend leuk! Ben heel benieuwd naar Mongolië!

xx Ester

• 16 September 2013 - 10:29

Malou:

Hey lieverds!

Wow dat klinkt echt super tof allemaal! Ik zie het al helemaal voor me :)
    Ik heb kippenvel tijdens het lezen van jullie stukje.
    Geniet van alles en van elkaar tijdens dit fantastische avontuur!

"De wereld is een boek en wie niet reist, leest slechts één bladzijde"

Liefs Malou

• 16 September 2013 - 10:31

Jolanda:

Leuk om zo snel al weer wat te horen van jullie. Nog maar net onderweg en eigenlijk al zo veel gezien, al is het meeste dan vanuit de trein;). Geniet van Mongolië en we horen hopelijk snel weer wat van jullie!

• 16 September 2013 - 10:32

• 16 September 2013 - 10:34

• 16 September 2013 - 10:35

Tim:

Klinkt goed Buur & Dorien!

• 16 September 2013 - 10:53

Jeroen Joosten:

Hey die Globetrotters,
    Wat een heerlijk begin van jullie reis.....leuk om te lezen
    Zo krijgen we het ook allemaal een beetje mee....
    Geniet van jullie dagen in Mongolie en Bart check effe de mail straks
    En nu al aan het shoppen geslagen....Geweldig....
    Have Fun
    Jeroen

• 16 September 2013 - 11:37

Marco:

Hey b en d,

Wat een fantastisch verhaal al na zo'n korte tijd! Nu ben ik wel heel benieuwd wat er nog allemaal gaat komen:) Veel plezier!!! Gr's Marco en Yvonne

• 17 September 2013 - 19:44

Judith En Rens:

Heeeey!
    WOW, 8000km in 10 dagen! Als jullie dat tempo vashouden kan je zo de hele scratchmap openkrassen.
    Klinkt goed wat jullie allemaal gedaan hebben. Lijkt me heel bijzonder om eens mee te maken zo 4 nachten in de trein en zo'n grenscontrole. Veel plezier in Mongolië en kijk alweer uit naar jullie volgende update.
    X

• 21 September 2013 - 10:42

Raymond:

Hey luitjes,

heb eindelijk gevonden wat ik zocht... het gedeelte op waarbenjijnu waar jullie verhalen komen te staan.
    Zal wel aan mijn digitale analfabetisme (of zoiets) liggen.
    Goed te lezen dat het goed gaat, vooral ook leuk te lezen hoe jullie het een en ander beleven.
    Jullie zijn alweer een paar dagen in Mongolië als het goed is, en misschien al weer doorgereisd, als ik dit schrijf. Ik ben benieuw naar de (halve) marathon die Bart zou gaan lopen in de Gobi-woestijn.
    Zo`n treinreis dwars door Siberië en de rest van Rusland klinkt in ieder geval aantrekkelijk en avontuurlijk.
    We zullen uitkijken naar de nieuwe update...

Groet Eva en Raymond

• 22 September 2013 - 21:59

Mam:

Hoi Dorien en Bart

Het begin is er.Veel gezien, mensen ontmoet ,aandenken in de tas (nu hebben jullie nog plaats)
    kortom het begin van hopelijk heel veel bijzondere dingen.
    Vandaag familiedag gehad.Groeten van iedereen.Rick en paulien krijgen in april een kleine zwemmer.Ze zijn er allemaal heel blij mee.
    De katten stonden ons op te wachten.Ik heb ze namens jullie geknuffeld.

Geniet. Liefs mam en Johan

• 24 September 2013 - 15:03

Sylvia Schraven:

Wauw nu al indrukwekkend!!! Ik ga jullie volgen helemaal te gek, veel plezier .

Groet Sylvia